| |
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Rallyesmoker
Beginnend lid

Geslacht:  Leeftijd: 28
Geregistreerd op: 7-10-2009 Berichten: 46 Woonplaats: Hoek van Holland, The Netherlands
|
|
Ik heb onlangs wat kleine problemen gehad met mijn visjes. Let wel, het zijn vissen van een cm of 10. Verschillende vissen, koi, goud of sarassa hebben op verschillende tijden last van de andere vissen dat ze worden aangevreten. Mijn conclusie, parasieten.
Bij het appart zetten van de getroffen vis, is goed te zien, dat deze enkele schubben mist. Na 3 dagen appart gehouden te hebben, kan de vis weer terug en wordt met rust gelaten en is er niets meer aan de hand. Heb dit nu 3 maal meegemaakt, waarvan 1 maal een dooie.
Wat ik gelezen heb, is dat een zonnebaars kan helpen tegen parasieten. Deze zou parasieten op eten. Een zeelt zou daarbij door zijn slijmerige huid, een soort antibiotica mee geven aan de verwonde vis.
Ik wil zeer binnenkort deze 2 vissen erbij gaan zetten, maar kan iemand bovenstaande bevestigen? _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
JeroenP
Moderator

Geslacht:  Leeftijd: 30
|
|
Ik vrees eigenlijk dat niemand bovenstaande kan bevestigen, dit zijn geruchten die al heel lang de ronde doen maar er is tot nu toe niemand die kan zeggen of dit absoluut de waarheid is... of juist helemaal niet.
Misschien ben jij de eerste ?
Ik weet wel dat een zonnebaars parasieten eet, maar niet in grote hoeveelheden en het gaat meer om de zichtbare parasieten. Een karperluis bijvoorbeeld kan je met het blote oog zien.
Wel opletten dat wanneer je van plan bent om meer dan één zonnebaars te zetten, dat het niet toevallig een mannetje en vrouwtje is. Dan gaan ze heel territoriaal doen en kunnen ze agressief worden tegenover de andere vissen. ...en hun eigen offspring eten ze niet op dus ga je met heel veel zonnebaarsjes zitten
Jeroen _________________ Showa-en Ochiba-liefhebber zonder Showa. |
|
| Naar boven |
|
 |
Rallyesmoker
Beginnend lid

Geregistreerd op: 7-10-2009 Berichten: 46 Woonplaats: Hoek van Holland, The Netherlands
|
|
Dat de zonnebaars kweekgraag en terretoriaal is, is mij bekend. Het zal er ook gewoon 1 worden.
De gedachte gaat al langer uit naar een zonnebaars, maar niet alleen om die reden. Ook om de bevolkingsgroei van de goudvissen in te dammen bij kweek.
Het verhaal van de zeelt heb ik gelezen, maar nog niet eerder bevestigd gekregen. Dus wie weet kan ik in een tijd van een paar maanden dit bevestigen???? _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
JeroenP
Moderator

|
|
Goed idee !
In mijn vorige vijver had ik ook goudvissen, maar mijn zonnebaars kon de kweek niet bijhouden, ik kon er jaarlijks nog pakweg 350 goudvisjes uit scheppen.
Ik denk dat er met mij nog velen benieuwd zijn of die geruchten over de zeelt nu waar zijn of niet
|
| Naar boven |
|
 |
Koimaster
Administrator

Geslacht:  Leeftijd: 39
|
|
Hoihoi,
De zonnebaars eet idd parasieten, doch in dergelijke minimale hoeveelheden dat er moeilijk kan gesproken worden over een effectief helend effect.
Maar als je denkt in de trend van een gegeten parasiet is een niet meer irriterende parasiet, ;-) tja dan kan je dit doen.
Maar bij een uitbraak zal het weinig helpen vrees ik.
De zeelt is ook nogal eens met de naam doktersvis gaan lopen.
Hier is zoals aangegeven geen enkel bewijs van terug te vinden. Gezien de vergevorderde geneeskunde vrees ik dan ook dat de werking beperkt tot heel beperkt zal zijn.
Ik denk eerder dat je het zo moet zien: een wonde bij de vissen is een open niet beschermd gedeelte.
Dit is zeer gevaarlijk als mogelijke bron van infecties en parasieten die zich in het water (altijd) bevinden.
Een zeelt is een vis met een vrij dikke slijmhuid en als hij tegen de andere vissen schuurt gaat hij wat slijm achter laten. Eigenlijk krijg je dan hetzelfde effect als dat wij deze zelf zouden bedekken met een product.
Enige verschil: slijmhuid = natuurlijk, onze producen = niet natuurlijk.
Bij een vis die een beetje ziek is ga je merken dat andere vissen er vaak dichtbij gaan zwemmen als een soort "hulp". Komt de zeelt in contact net met die wonde, dan is die wat afgedekt met slijmhuid.
Is de vis zeer ziek, dan gaan ze hem links laten liggen.
Dus ik denk dat het eerder toevalstreffers zijn als het zou gebeuren.
MAar niets laat niet toe om ze er bij te zetten als je ze gewoon ook leuk zou vinden hé :-) _________________ Met vriendelijke groeten,
Raf Segers
coördinator - stichter
Vijvers&Koi e - m a g a z i n e
www.vijversenkoi.be/emagazine.php
ISSN nr 1783-0877
Privé
Koimaster
www.koimaster.be |
|
| Naar boven |
|
 |
Rallyesmoker
Beginnend lid

|
|
De 2 vissen kunnen prima gecombineerd worden met de huidige vissen. Een aanvulling tot de goudvissen en sarasa is dus wel op zijn plaats. Echter maakt het mij nog steeds zorgen, dat ik vrijwel om de week een vis appart moet zetten, omdat deze door de andere vissen flink achter na wordt gezeten. Bij nader bekijken, blijkt ook dat de getroffen vis een enkele schub mist... wijst dit nou op parasieten dan??, afgaande op welk soort, want dat moet onderzocht worden....
Het geeft geen garantie, maar ik zou met de plaatsing van een zonnebaars en zeelt eenvoudig kunnen zien, of dit nog voor gaat komen.... Baat het niet, schaad het ook zeker niet.
Maar mijn vis leverancier is nog met vakantie en de winkels hier hebben niet de gevraagde vis... dus nog even geduld. _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
Koimaster
Administrator

|
|
Hoi Olaf,
Het achter een andere vis gaan kan ook paaigedrag zijn?
Als de ene achtervolgde koi een dikke buik heeft en er zwemmen koi achter die lijken te "duwen", is paaigedrag aan de orde als mogelijkheid.
Dit liefdesspel kan zo enorm heftig gaan dat een vrouwtje er een schub bij moet laten of zelfs een wonde krijgt. _________________ Met vriendelijke groeten,
Raf Segers
coördinator - stichter
ISSN nr 1783-0877
Privé
Koimaster
www.koimaster.be |
|
| Naar boven |
|
 |
Rallyesmoker
Beginnend lid

|
|
Daar twijfelde ik dus aan, het is nogal laat in het seisoen voor paai gedrag. Maar alles is laat bij mij in de vijver, zo ook de groei van de planten in de andere bakken....
Het zijn inderdaad wel de grotere die worden "aangevallen" en gaan de vijver rond in no-time.....Dit kan soms wel een dag aanhouden. Uit angst voor schade aan de vis, zet ik deze appart, maar is dus niet echt nodig??? _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
JeroenP
Moderator

|
|
Groter of dikker ? Dat is een verschil hoor, een "zwangere" koi heeft een echt dikke buik.
|
| Naar boven |
|
 |
Koimaster
Administrator

|
|
Klopt, maar de koi moeten ook al wat groter zijn voor paaigedrag ;-)
MAar je meot idd een verdikking hebben aan de buik.
Het paaien is wat laat, maar een trigger is een verandering in watertemperatuur.
Dus...
MAar om zeker te zijn kan je eens een afstrijkje nemen? _________________ Met vriendelijke groeten,
Raf Segers
coördinator - stichter
ISSN nr 1783-0877
Privé
Koimaster
www.koimaster.be |
|
| Naar boven |
|
 |
JeroenP
Moderator

|
|
Heb je een idee van de leeftijd van je vissen Olaf ?
|
| Naar boven |
|
 |
Rallyesmoker
Beginnend lid

|
|
Ik kan de leeftijd niet goed inschatten. De goudvissen zijn een jaar of 3 a 4 denk ik. Deze zitten bij mij nu voor het 2e volle jaar en enkele daarvan zijn DIK te noemen.
De sarasas zitten voor het eerste jaar in de vijver, maar zijn bijna even groot als de goudvissen. Ik denk dat deze 2 a 3 jaar zijn.
De koi groeit wat harder als de goudvissen en sarasas en zal misschien 2 jaar zijn?
Alle vissen varieren rond de 10cm. preciese maten heb ik niet.
Wellicht dat een fototje van de koi iets doet vermoeden, al twijfel ik sterk dat deze paai rijp is.
op de foto's is duidelijk te zien dat de sarasas wel dik zijn. Vlak bij de anus wordt het plots slanker. De witte koi is wel vol, maar anders dik. Die krijgt overigens een zwarte stip op zijn kop, enig idee wat voor koi dit moet zijn? (offtopic)
 _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
Koimaster
Administrator

|
|
Blijft natuurlijk moeilijk te zeggen en die ene vis is idd dik, maar wel thv de buik.
Dit kan natuurlijk ook versteend kuit zijn of een gezwel.
Zijn het veel vissen of slechts vooral deze op dit moment? _________________ Met vriendelijke groeten,
Raf Segers
coördinator - stichter
ISSN nr 1783-0877
Privé
Koimaster
www.koimaster.be |
|
| Naar boven |
|
 |
Rallyesmoker
Beginnend lid

|
|
Enkele 2 a 3 die zo dik gevormd zijn. Zal eens wat minder voeren  _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
JeroenP
Moderator

|
|
De koi is misschien een platinum ogon... waar sumi door komt ? (zwarte stip)
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
|