| |
|
| Dé vijverbibliotheek voor zowel de beginnende als de meest doorwinterde vijver- en koiliefhebber ! |
|
| |
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
wouter
Beginnend lid

Leeftijd: 25
|
|
Dag iedereen,
Ik ben hier nieuw en heb al meteen een lastige vraag
De zoekfunctie heb ik al gebruikt, maar niets specifiek tegengekomen dat in mijn situatie zit.
Het verhaal: Heb een huis gekocht waar 2 vijvers in de tuin staan, de vorige eigenaar heeft die zelf gemetst, ze staan dus op de grond en niet erin, zeg maar. Hieronder een tekeningetje dat het, hopelijk, wat duidelijker maakt.
De ene "diepe" vijver is dus 60-70cm diep, en kan 1300liter in. De andere is 50-60cm diep en kan 1600liter in. Daar waar dat rode blokje zit, is dus een soort van opening waardoor het water van de ene in de andere kan lopen. Of dat was toch ooit de bedoeling, want de vorige bewoner heeft dit nadien weer toegedaan wat ik op mijn beurt terug dacht open te maken. Nu had ik via de zoekfunctie al heel wat gevonden over soorten pompen en filters, en heb op de tekening dus ook de pomp & filter gezet.
Tot zover alles leuk.
Nu de concrete vragen:
-gaat de pomp krachtig genoeg zijn om het water vanop de bodem van de "lagere" vijver tot in de filter te pompen en na die filter het water tot boven de rand van de "diepere" vijver te krijgen? Van bodem tot bovenste rand is het +-80cm dat de pomp dus zou moeten kunnen duwen. Ik had het liefst de filter naast de "lagere" vijver gezet, en niet boven op de rand van de "diepere" vijver. Welke pomp & filter is hier het meest voor geschikt? Had al van die Oase-Eco-dingen gezien, maar gaan die hoog genoeg kunnen oppompen? Ik vermoed dat er geen koi's in kunnen, maar had er wel graag iets van dieren in gehad.
-aangezien het water echt op de grond staat en niet in de grond zit, gaat de vijver niet helemaal vastvriezen in de winter?
-ik heb een zoon van 18maand, en de kleinste rand van het terras in de vijver is 30cm, waar hij dus zo over valt. Iemand een suggestie van een afspanning? Ik dacht van die kastanje-hekwerk, maar heel de vijver is omzoomd met klinkers, dus in de grond kan ik geen pikketten ofzo steken.
Een hele lap tekst, hopelijk is er iemand die het wilt lezen en zijn mening kwijt wilt!
Alvast bedankt!
Wouter |
|
| Naar boven |
|
 |
Koimaster
Administrator

Geslacht:  Leeftijd: 39
|
|
Hoi,
Welkom op het forum.
Eigenlijk zit je in een "overloop" situatie.
Uiteraard kan dit, maar dan moet je zorgen dat je overloop het debiet van de pomp aan kan.
Je pomp leg je in jou tekening op het laagste punt vanwaar je naar een filter gaat.
Als je dit filter,ans het een kamerfilter is, gelijk zet met het hoogste deel en dan een overloop van het filter naar de hoogste vijver moet dit kunnen .
succes alvast en foto's mag ook altijd hé :-) _________________ Met vriendelijke groeten,
Raf Segers
coördinator - stichter
Vijvers&Koi e - m a g a z i n e
www.vijversenkoi.be/emagazine.php
ISSN nr 1783-0877
Privé
Koimaster
www.koimaster.be |
|
| Naar boven |
|
 |
Rallyesmoker
Beginnend lid

Geslacht:  Leeftijd: 28
Geregistreerd op: 7-10-2009 Berichten: 46 Woonplaats: Hoek van Holland, The Netherlands
|
|
Dit is geen enkel probleem. Je moet wel beschikken over een drukfilter aangezien je omhoog wilt pompen, en de pomp die je wilt gaan gebruiken zal ongeveer moeten voldoen aan de liters die je hebt in totaal. De opvoerhoogte van zo'n pomp, 3000L per uur, is voldoende en krachtig genoeg om alles omhoog te krijgen. Je drukfilter moet echter ook wel geschikt zijn voor deze hoeveelheid water, ze willen anders wel eens gaan lekken. Bij de veel opvoerdruk, kun je de pomp eenvoudig knijpen door er bijvoorbeeld een kogelkraan tussen te zetten.
Heb zelf een soort gelijke situatie.
Vraag??? Hoe wil je het opgepompte water in de hoogste bak laten komen? van boven of vanaf beneden??? _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
wouter
Beginnend lid

Leeftijd: 25
|
|
| Rallyesmoker schreef: | | Vraag??? Hoe wil je het opgepompte water in de hoogste bak laten komen? van boven of vanaf beneden??? |
Ik denk vanaf beneden, de filter zou op hetzelfde niveau komen te staan als de pomp, de bodem van de onderste vijver dus. Die filter wil ik liever laag houden zodat je hem niet ziet achter het muurtje dat de vijver vormt. Ik lees allerlei negatieve dingen op diverse fora over drukfilters, maar als ik een gewone 3kamerfilter steek en onder het waterniveau laat staan gaat deze overlopen als ik het goed begrijp? Na de uitgang van de filter zou het water nog zo'n 80cm omhoog moeten... |
|
| Naar boven |
|
 |
Rallyesmoker
Beginnend lid

Geslacht:  Leeftijd: 28
Geregistreerd op: 7-10-2009 Berichten: 46 Woonplaats: Hoek van Holland, The Netherlands
|
|
Bij een open filter is het waterniveau gelijk aan het niveau van de hoogste bak. Wil je lager, moet je aan een drukfilter. Ikzelf heb er een en heb er geen problemen mee. Echter het filter bij mij is al gedateerd en heeft dus een aanpassing bij de afdichting. Lekt niet en beschikt over een intern UV lamp.
Wanneer je van onderaf wilt inpompen, moet je nog aan het volgende denken!!! Wanneer de pomp stil valt, wil de hoge bak hevelen en levelen met de lage bak. Met andere woorden, hij loopt leeg. Je mot dan een keerklep erin maken in de aanvoer, na je filter. Wat je ook kunt doen, is het water in de hoge bak inbrengen van bovenaf en voeren over de bodem. Dan moet je net onder het waterniveau van de hoge bak een gaatje maken in de aanvoer, om hevelen te voorkomen bij stilvallen van de pomp.
Ikzelf heb het als de laatste situatie. De hoogste bak bij mij is een plantenfilter. Daar wordt het water van bovenaf, via een slang / buis oer de bodem geleid. Een klein gaatje in de slang net onder waterniveau geeft lucht bij stilvallen pomp en voorkomt dat de bak wordt leeggezogen / leeg loopt. _________________ Mvg
Olaf |
|
| Naar boven |
|
 |
JeroenP
Moderator

Geslacht:  Leeftijd: 30
|
|
Zeer waar wat Olaf zegt.
Een pomp van zo'n 3000L is genoeg, maar misschien is ietsje zwaarder wenselijker om een mooi watervalletje te krijgen van de hoge naar de lage vijver.
Maar hoe liggen nu de leidingen ? Of zijn er nog geen ? Wat plan je te doen, om een pomp in de vijver te leggen en dan naar een kamerfilter te gaan ? Dan moet je zien dat deze filter iets hoger of gelijk komt (liefst iets hoger) met de hoge vijver.
Je kan ook gravity werken, dan staat de filter gelijk of een cm of twee hoger dan de lage vijver en komt er een (droogopstelling-)pomp na deze filter te staan. Maar dan zou ik geen kamerfilter nemen, of toch eentje met een zeer goede doorstroom en een terugslagklep voorzien op de hoge vijver moest je pomp 's uitvallen.
Van waar ben je Wouter ? Met wat geluk kan iemand 's komen kijken
Jeroen _________________ Showa-en Ochiba-liefhebber zonder Showa. |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
|
|